Kardanaksel
Skriv in ditt regnr.
Kardanaksel er den aksel, der forbinder gearkassen med bagakslen på bag- og firehjulstrukne biler, samt den aksel, der går mellem transferkassen og forakslen på de firehjulstrukne biler, der har transferkassen efter. eller ved siden af gearkassen. Det betyder, at nogle bilmodeller har én aksel, mens andre modeller kan have to.
Kardanakslen består normalt af en til tre akseldele, der er forbundet med knoer, og som holdes på plads af et eller flere støttelejer, i den ene ende er der normalt også et s.k. Hårddisk der skal tage ryk og evt vibrationer i transmissionen.
På nogle bilmodeller er det muligt at udskifte knoglerne og/eller støttelejerne enkeltvis, på andre skal du udskifte hele kardanakslen.
Støttelejer har, præcis som navnet antyder, funktionen at understøtte, understøtte og opbevare en kardanaksel. Kan slides op på ret kort tid, når der opstår slør i et knudekryds, da vibrationerne rammer lejet. Fås løst til køb for nogle bilmodeller, vi har supportlagre til Porsche Cayenne, VW Touareg, Audi Q7 og Renault Kangoo.
Knækkors er navnet på det led, der normalt er på kardanaksler, hvor kraften skal overføres og har en vinkel. Ikke sjældent er der flere på hver aksel som på Mercedes Vito, Viano som har fire. Disse kan ændres på de fleste modeller, men måden de er monteret på kan variere. De kan fastgøres eller fastgøres med sikkerhedsnåle. Vibrationer fra kardanen kommer normalt fra spil i krydsleddene eller støttelejerne.
Alle vores dele, inklusive drivaksler og kardaner, er naturligvis nyfremstillede og afbalancerede, så du hverken skal aflevere eller betale for nogle rammer.
Vi yder 1 års garanti på alle vores kardanaksler. For erhvervskøretøjer er garantien 6 måneder eller 15000 km, alt efter hvad der kommer først.