Drivaksler
Skriv in ditt regnr.

Drivakslen/Trækakslen er den aksel, der sender kraften fra gearkassen til hjulet. Drivakslen/Trækakslen består af et ydre drivled på hjulsiden og et indre drivled ved gearkassen.
På forhjulstrukne biler er den højre (passagerside) drivaksel normalt længere og kan derfor være delt. Det indvendige drivled er så flyttet ud mod midten og er derfor også forsynet med et ophæng i form af et leje ved det indvendige drivled.
Lange aksler uden lejer er normalt udstyret med en balancevægt for at reducere vibrationer. Og det er præcis der, de har en tendens til at falde af. Simpelthen fordi fugt, salt og grus trænger ind under gummiet. Så rusten svækker eller æder sig igennem akslen lige der.
Det tydeligste tegn på en drivaksel/trækakslen, der begynder at blive alvorligt slidt, er vibrationer og rystelser ved påføring af gas eller en slibende lyd. Hvis der er vibrationer, kommer det fra den indre drivenhed. Hvis det i stedet er en bankende, haklyde, når der drejes ved lav hastighed, er det det ydre drivled. Du skal så måske ikke udskifte hele drivakslen, men kun det ydre drivled. For det meste kan det indvendige drivled ikke købes separat, men i så fald skal du udskifte hele drivakslen.
En flækket manchet fører uvægerligt til, at drivleddet bliver slidt på meget kort tid. Det opdages nemmest ved udledning af fedt. Hvis det er det yderste drivled, ender det i fælgen. Er det indefra, kan det være sværere at opdage, hvis man ikke løfter bilen op.
Bemærk, at det nogle gange ikke er muligt fuldt ud at sikre den nøjagtige Drivaksel baseret på bilens registreringsnummer. Hver model med samme motor, kraft og gearkasse kan have flere forskellige drivaksler afhængigt af fremstillingsmåneden. Bare fordi kun en aksel eller et par kommer op, betyder det ikke, at der er flere. Det kan være aksler, som vi ikke har på lager, men kan skaffe.
OBS: Du må aldrig bruge kræfter eller presse en aksel ind i gearkassen, for så er der noget helt galt. Sikkert fordi det er den forkerte aksel eller en anden grund.
